donderdag 19 oktober 2023

Een jaar tussen de boeken

Ik ben er nog niet geweest, maar dit is een boekhandel die ik ken als mijn broekzak: The Bookshop in Wigtown. Een beetje verstopt in landelijk Schotland, maar inmiddels bekend tot ver over de grenzen – bij liefhebbers van tweedehands boeken, dan welteverstaan. Dat is te danken aan Shaun Bythell, sinds 2001 de eigenaar. Een handvol jaren geleden schreef hij The Diary of a Bookseller, een dag-voor-dag verslag van zijn leven in zijn winkel, een jaar lang. Dat werd een (cult)hit, dus volgde Confessions of a Bookseller. Meer van hetzelfde, maar net zo leuk. Blogjes over beide boeken vind je eerder in dit weblog (3 maart 2018, 4 januari 2020). Het tweede blogje eindigde ik met de mededeling dat ik weliswaar uitkeek naar deel drie, maar dat ik daar vermoedelijk geen aandacht meer aan zou besteden. Omdat alles al is gezegd. Maar na lezing van het derde deel, Remainders of the Day, kan ik het toch niet laten.

Kort dan. De grootste tweedehands boekwinkel van Schotland, meer dan honderdduizend boeken op de plank. Bezoekers komen van heinde en verre. Veel buitenlanders, op hun vakantie. Wigtown ontwikkelde zich de afgelopen decennia tot een boekenstadje, met meerdere boekhandels en aan literatuur gewijde festivals. Je kan zelfs een weekje reserveren in The Open Book, een boekhandel die je in die week zelf moet runnen. Hoe leuk is dat niet!

Ook in dit boek weer kleurrijke klanten, vriendelijke mensen die na het overlijden van een familielid of vriend Shaun vragen de bibliotheek over te nemen of gratis af te voeren, slimme maar ook ietwat contactgestoorde stagiaires, kortom de dagelijkse sleur die in een winkel als deze natuurlijk nooit een sleur wordt. Bythells speelse filmpjes op youtube geven een goede indruk. En is hij het toch zat, dan is het maar een paar stappen naar het indrukwekkende Schotse landschap voor een flinke wandeling of heerlijk ontspannen vissen in de rivier.

Dit stukje schrijvend ontdek ik dat hij nóg een boek schreef, dat ik blijkbaar heb gemist. Seven Kinds of People You Find in Bookshops. Toch maar aanschaffen, denk ik... 

Shaun Bythell / Remainders of the Day. More Diaries from The Bookshop, Wigtown / 377 blz / Profile Books, 2022