vrijdag 11 december 2020

Reading in the Rain


Sinds een jaar of zo loop ik ’s avonds laat enkele rondjes om ons dorp. Niet iedere dag, gemiddeld twee of drie keer per week. In het begin was dat vooral om mijn conditie te verbeteren, maar gaandeweg is het uitgegroeid tot een luisterboekmoment. Na tien uur is het heerlijk rustig op straat, én donker, ideale omstandigheden om door niets afgeleid te luisteren. Bij boeken die mij boeien loop ik ook vaker en langer dan bij andere, heb ik gemerkt. Ook herlees ik vaker een boek. Dat deed ik tot dan toe vrijwel nooit – zonde van de tijd, ik ken het boek al – maar het opnieuw luisteren voegt toch een dimensie toe, het is een andere beleving. Mijn wandelingen duren meestal anderhalf uur, een lengte waarin je zo’n veertig bladzijden kan luisteren. Het laatste boek dat ik zo herlas is De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch. Voorgelezen door Gijs Scholten van Aschat, ruim 33 uur lang. Door die lengte, maar ook de professionele voordracht, raak je in een soort flow. Ik ging zelfs lopen bij hevige regen, onder een paraplu ter bescherming van mijn koptelefoon.

De opzet van De ontdekking is gedurfd. In de hemel wordt besloten dat er een afgezant naar de aarde zal worden gestuurd om de Stenen Tafelen terug te halen. Dat is een onmogelijke operatie, maar Mulisch slaagt erin het complexe verhaal geloofwaardig op papier te zetten. Zijn belangrijkste personages, de sterrenkundige Max Delius, de celliste Ada Brons en de taalkundige en politicus Onno Quist zijn mensen van vlees en bloed. Dit ondanks de machinaties waartoe Mulisch bij tijd en wijle zijn toevlucht moet nemen om de verwikkelingen overtuigend neer te zetten. De afgezant, die wordt verwekt door Max en Ada, maar opgroeit als een zoon van Onno, zal uiteindelijk de opdracht weten te vervullen. Maar pas nadat Mulisch de lezer heeft getrakteerd op een geschiedenis die de kenmerken heeft van zowel een ideeënroman, een psychologisch-filosofische roman, een thriller en een sprookje. Vermaak op hoog niveau, de wandeluren vlogen voorbij. 

Harry Mulisch / De ontdekking van de hemel / luisterboek, voorgelezen door Gijs Scholten van Aschat / 33 uur en 2 minuten / De Bezige Bij, via Storytel