zondag 9 oktober 2011

Luchtig zomerverhaal

Voor de vakantie en speciaal voor de lange reis per auto heb ik de nieuwe roman van Herman Koch, Zomerhuis met zwembad, op mijn ipod opgeladen. Net als bij zijn vorige roman Het diner leverde dit boek mij wat ik ervan verwachtte: een luchtig, onderhoudend en soms zelfs spannend verhaal dat de tijd op een plezierige manier verdrijft. De hoofdpersoon, Marc Schlosser, is een huisarts met een praktijk in Amsterdam. Een van zijn patiĆ«nten is een bekende acteur die overlijdt aan een agressieve vorm van kanker. Gaandeweg blijkt dat Schlosser daar een niet zo frisse rol bij heeft gespeeld. Koch gebruikt de bulk van de roman om ons te vertellen hoe Schlosser daar toe is gekomen. Het heeft te maken met een gezamenlijk in een huis in Frankrijk doorgebrachte vakantie, het zich aangetrokken voelen tot elkaars echtgenotes en nog wat andere zaken. Ik heb er met plezier naar geluisterd. Mijn enige kritiek is dat de formule lijkt op die van Het diner. Hebben we hier te maken met een schrijver die een succesvol format heeft ontdekt en dat nu gaat uitmelken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten