De foto op de omslag van
Kom hier dat ik u kus van Griet op de
Beeck toont een oude man en vrouw op een bank. Ze zijn gekleed in het wit, wat
ook de kleur is van de bank. Ze dragen feestmutsjes en houden ieder een ballon
vast, ook wit. De afbeelding is een still
uit de video The Stewarts have a party
uit 2006 van kunstenaar Hans op de Beeck, een neef van de schrijfster. Maar de
man en vrouw lijken niet in feeststemming te zijn. Integendeel, ze kijken je
met een volstrekt neutrale, ietwat gereserveerde gelaatsuitdrukking aan. Zo’n
zelfde tegenstelling zit ook in de roman. De titel Kom hier dat ik u kus associeer je met spontaniteit en liefde. Maar
dat zijn nu net de zaken die Mona, de hoofdpersoon, het grootste deel van het
boek moet ontberen.
Het verhaal is opgezet
als een drieluik. In het eerste deel is Mona negen jaar oud. Al na enkele
bladzijden komt haar moeder om het leven bij een verkeersongeluk. Haar vader
kan dat moeilijk verwerken en vlucht daarom in zijn tandartspraktijk en in een
snel gesloten huwelijk met een jongere vrouw, Marie. Voor Mona en haar jongere
broertje zal Marie nooit een echte moeder worden. Zelfs voor het kind dat ze
zelf krijgt lukt haar dat niet. Haar goedbedoelde onhandigheid en vooral haar
gebrek aan liefde staan in de weg.
In 1991 is Mona
vierentwintig. Zij werkt als dramaturg bij een vooraanstaand toneelgezelschap
en krijgt een relatie met een iets oudere schrijver, Louis. Een heel positief
zelfbeeld heeft ze niet. Nadat ze direct in het begin heeft opgemerkt dat ze
lelijke tenen heeft en dat haar haar ‘ongelukkig’ is, volgt een lange opsomming
van de andere dingen waaraan ze een hekel heeft. Die eindigt met: ‘Aan mijn
eigen wankelmoedigheid, mijn eigen niesbuien, mijn eigen machteloosheid, mijn
eigen verzwijgen, mijn eigen grote dromen (soms), mijn eigen zwaktes, mijn
eigen nood aan houvast en aan liefde, veel liefde.’ Die liefde vindt zij niet
bij Louis. Dat is goedbeschouwd een egoïst met een veel te positief beeld van
zijn eigen literaire kwaliteiten.
De ontknoping volgt in
2002, Mona is dan vijfendertig. Haar vader blijkt ongeneeslijk ziek te zijn.
Die situatie brengt bij haar een proces op gang waarin zij inziet dat zij
beslissingen moet durven nemen wil ze haar leven niet laten verzanden in
vreugdeloze alledaagsheid.
Kom hier dat ik u kus is beslist geen somber boek, al zou de samenvatting
hierboven dat misschien doen denken. Griet op de Beeck zet Mona overtuigend
neer. Het ik-perspectief maakt dat je als lezer al snel vertrouwd raakt met
Mona’s gevoelsleven. De sterkste
passages zitten voor mij in het eerste en het laatste van de drie delen. De
emoties, verlangens en twijfel van Mona als kind zijn heel sec verwoord, dat is
mooi gedaan. Ook de passages in het laatste deel, waarin Mona en haar vader
elkaar aan zijn ziekbed beter leren begrijpen, zijn sterk. Het is alsof de
concentratie op een klein iets, de heel directe weergave van een intense
relatie, Op de Beeck het beste ligt. Het middendeel van de roman, waarin de
relatie tussen Mona en Louis ontstaat, vind ik een stuk zwakker. Het veel
bredere beeld dat Op de Beeck hier schetst – de vlucht die de loopbaan van Mona
neemt, het artistieke wereldje van het toneelgezelschap, de vrijage en
daaropvolgende relatie met Louis – gaf me soms het gevoel een doorsnee, wat
brave en modieuze relatieroman te lezen. Die Louis is bovendien een uiterst
akelig ventje. Al is zijn manier om bij onenigheid met Mona de situatie te
redden – door het volstrekt zouteloos uitspreken van de titel van het boek – wel een
grappige vondst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten