Als lezer heb ik in de loop der jaren enkele heel persoonlijke
neigingen ontwikkeld. Een daarvan is dat ik in de boekhandel met een boogje om
boeken heenloop die een hype zijn. Wat daar de oorzaak van is weet ik niet. Is
het uit wantrouwen tegen de uitgever die zijn boek tot zo'n status heeft weten
op te pompen? Of - erger - kan een boek dat door heel veel lezers wordt
gewaardeerd nooit iets zijn? Ben ik als lezer soms een snobje? Hoe het ook zij,
het is een ingesleten gewoonte die me soms mooie dingen doet missen. Af en toe,
als ik heel nieuwsgierig raak, koop ik zo'n boek uiteindelijk toch. Dat was
onlangs het geval bij H is for Hawk van Helen Macdonald. Het boek is in Engeland al een bestseller sinds de
publicatie in 2014 en won de Samuel Johnson Prize voor nonfictie en de Costa Book
of the Year Award.
H is for Hawk is het relaas van een jonge vrouw die de rouw om haar
gestorven vader verwerkt door een havik te trainen. Maar tegelijk is het een
lyrische beschrijving van het Engelse landschap én een verkapte biografie van
een Engelse auteur die een kleine eeuw geleden een havik africhtte en daar eveneens een boek over schreef. Die
gelaagdheid maakt het een rijk boek dat ik met veel plezier heb gelezen.
In 2007 overlijdt Helen Macdonalds vader, de bekende persfotograaf Alisdair
Macdonald, onverwacht aan een hartstilstand. Haar wereld stort in, letterlijk
en figuurlijk. Bij het horen van het bericht begeven haar benen het, in de
maanden erna ontspoort haar leven langzaam maar zeker. De band met haar vader
was heel hecht, zij deelden veel gezamenlijke liefhebberijen. Een maatje valt
weg.
Hoe verwerk je rouw? Veel van de professionele adviseurs hebben ‘erover
praten’ bovenaan hun lijstje staan. Helen Macdonald kiest een andere route. Zij
begint aan een project dat gedurende maanden vrijwel al haar tijd zal
opslokken. Zij koopt een jonge havik en richt die af. ‘Erover praten’ is met de
vogel natuurlijk niet mogelijk, afleiding is wat deze therapie behelst. Zij
richt zich volledig op de vogel, die ze Mabel noemt. Haar tijdelijke
aanstelling aan de universiteit van Cambridge komt even op de tweede plaats,
evenals haar sociale contacten. Zij en de vogel worden een twee-eenheid.
Het africhten van de havik is de vervulling van een lang gekoesterde
droom, Macdonald werkte ooit als vrijwilliger in een centrum voor valkeniers. Als
jong meisje las ze alle boeken over het omgaan met valken die ze kon vinden.
Haar lievelingsboek was The Goshawk
(De havik) van Terence White. Deze auteur, die in Engeland beroemd is om zijn
romans over koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel, trainde in de jaren
dertig een havik. Hij deed dat uit romantisch-historische bevlogenheid en met
de beste bedoelingen, maar zonder specifieke kennis over de vogel. Hij deed dan
ook bijna alles fout. Macdonald spiegelt zijn verhaal aan haar eigen ervaringen
met de havik, wat fraaie effecten oplevert. Ook de kleine biografie van White
die ze en passant opneemt in haar boek is het lezen meer dan waard. Een
interessante, gevoelige man. Een man ook wiens werk een rijke bron van
inspiratie vormde voor J.K. Rowling bij het schrijven van de avonturen van Harry
Potter.
Een havik is groter en agressiever dan een valk. Wanneer Macdonald na
maanden training in huis met Mabel de natuur in gaat is ze zich dat goed
bewust: ze laat een moordenaar los. Gevangen konijnen en fazanten worden levend
aan stukken gescheurd en opgegeten. Na een paar keer went dat, het is de gang
van de natuur. Juist dat laatste ervaart ze gaandeweg als een van de meest
wezenlijke kenmerken van het jagen met roofvogels: je richt de dieren zo goed
mogelijk af, maar wanneer je ze loslaat moet je als trainer ook zelf loslaten, je
overgeven aan de natuur, het lot. Dat werkt bevrijdend en ook verslavend: ‘I
had taken flight to a place from which I didn’t want to ever return’.
Na ruim een half jaar is de training van de bijna volwassen havik
voltooid. Macdonald loopt eindeloos met Mabel door de glooiende velden en
bossen rond Cambridge en beschrijft indringend wat het omgaan met de vogel en
de natuur haar doen. Dat ze daar weer vatbaar voor is tekent ook haar eigen
vooruitgang. In dat opzicht is het project dubbel geslaagd.
In de boekhandel, de flaptekst lezend, kan dit boek overkomen als een
zelfhulpboek. In de kern heeft het daar wel iets van: Macdonald probeert in het
reine te komen met het verlies van haar vader, zoekt naar de essentie van zijn
leven. Maar het boek is veel meer, is in al zijn gelaagdheid en beschouwelijkheid misschien
ook wel een kleine filosofie van verlies, van de natuur en van de plaats van de
mens daarin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten