In
Tussentijds speelt
Peter Zantingh een spel met het leven. Een jonge vader, Robin, reist per trein zijn echtgenote achterna die in een boekhandel ergens in de Duitse provincie de presentatie van een door haar getekend prentenboek bijwoont. Nadat zij die ochtend de huisdeur achter zich had dichtgetrokken werd een doos met de auteursexemplaren afgeleverd, en tijdens het doorbladeren van een exemplaar viel Robin iets op dat hij haar beslist direct moet melden. Met zijn neus tegen de ruit gedrukt neemt zijn tweejarige zoontje Mats het landschap in zich op. Dat Robin en Mats voor een kind hebben gekozen was een hele stap, een beslissing waarover ze lang hebben gesproken, mijmert Robin. Want wat voor wereld biedt je zo´n kind? Een leven met geweld, klimaatcrisis en noem maar op. Een leven dat ook nog eens treurig kan eindigen, zeker wanneer Robin aan zijn dementerende vader denkt. Een lieve, ooit strijdbare man die steeds vaker ‘
onbestemd om zich heen kijkt alsof hij zoekt naar van hem afgebrokkelde stukjes’.
Een overzichtelijke plot met een slim ingebouwde spanningsboog. Denk je, prettig voortlezend. En een thematiek waarmee je als auteur alle kanten op kan. Tot je je realiseert dat er passages zijn waarin het lijkt of Robin niet op reis is met een peuter waarop hij moet passen. Passages in de tekst die zich in een parallelle werkelijkheid lijken af te spelen…
Tussentijds is genomineerd voor de shortlist van de Libris Literatuur Prijs. Het zou wel een verrassing zijn wanneer het aan de haal gaat met de prijs, daarvoor is Anjet Daanje te nadrukkelijk aanwezig en is het Donald Niedekker die iets te vaak wordt getipt als outsider. Maar iemand die zo intelligent omgaat met een verhaal, tekstueel sterk is en ook nog eens de indruk wekt dat het schrijven een eitje was, die heeft de nominatie meer dan verdiend.
Peter Zantingh / Tussentijds / luisterboek, voorgelezen door Roel Dirven / 4 uur en 13 minuten / Dag Mag, 2022, via Storytel