Remington van Bert Natter is een onvervalste road novel. De
hoofdpersoon, een succesvolle kunstenaar, krijgt een telefoontje van zijn
vader. Deze is in zijn antieke Mercedes afgereisd naar zijn geboortestad
Hamburg maar durft de terugreis niet meer alleen te ondernemen. Of de zoon hem
direct wil komen ophalen. Wanneer deze zijn vader oppikt in het hotel merkt hij
dat de oude man trilt. Ietwat ongerust begint hij aan de terugtocht. De oude
Mercedes gaat niet harder dan tachtig, dus nemen ze de binnenweg. Er is tijd om
te praten. Ze wisselen meningen uit, ook herinneringen, soms zelfs iets dat op
gevoelens lijkt. Ze zeggen elkaar dingen die ze niet eerder durfden te zeggen.
Een road novel, dus.
De vader is een bekende dichter. Hij begon ooit als romanschrijver. Had
jarenlang een column in een landelijke krant. Totdat zijn hoofdredacteur hem
verweet dat hij het in zijn column had gehad over Heinrich Heine, zonder zijn
lezers toe te lichten dat dit de ‘bekende Duitse negentiende-eeuwse dichter’
was. Daarna schreef hij uitsluitend – en spaarzaam – gedichten. Soms wonnen
zijn bundels een literaire prijs, maar ze verkochten matig. Hij schreef zijn
werk op een typemachine van het merk Remington. Die ligt in de kofferbak van de
Mercedes. Hij kan lyrisch vertellen over het mechaniek dat in beweging komt
wanneer hij een letter aanslaat.
De zoon is minder fysiek met zijn kunst bezig. Hij bedenkt slechts het
concept, de uitvoering van de soms enorme installaties laat hij over aan
assistenten. Hij heeft al als tiener gekozen voor de kunst, zijn moeder gaf hem
op het juiste moment het beslissende zetje. Zij is een paar jaar eerder
overleden. Ook aan haar halen de mannen herinneringen op.
De gesprekken van vader en zoon gaan vooral over hun relatie. De vader
doet pogingen het verloop van zijn schrijversloopbaan te analyseren, voor
zichzelf te verantwoorden of het zin had zijn leven te wijden aan het schrijven
van gedichten. Is de voldoening die het maken van kunst kan geven genoeg, ook
als de roem wegblijft? De zoon doet hetzelfde voor zijn eigen kunstenaarschap.
De liefde komt voorbij, kunst, muziek, de oorlog. De structuur van het verhaal
biedt Natter de gelegenheid om van alles ter sprake te brengen. Hij lijkt zich hier
en daar in filosofische overpeinzingen zelfs de rol van derde man in het
gezelschap aan te meten. Remington is een praatroman, een tekst vol persoonlijke
ontboezemingen en ideeën die op vanzelfsprekende en soepele wijze hun plek in
het verhaal hebben gekregen.
Remington is doortrokken van weemoed, van melancholie en berusting. Met
op de achtergrond een onbestemd gevoel van sluimerende dreiging. Die is al in
de eerste zin aanwezig: ‘Mijn vader is er niet meer’. De Mercedes rijdt dan
over de Afsluitdijk, richting de kop van Noord-Holland. Naarmate het verhaal
vordert wordt je langzaam duidelijk dat de vader zich met een vooropgezette bedoeling
door zijn zoon uit Hamburg liet ophalen. Dat de tocht voor hem een afscheid is.
Dat afscheid, wanneer het komt, is te bizar voor woorden. Maar past ook wel
weer bij het volstrekt eigenzinnige karakter van deze mooie roman.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten