Een biografie schrijven over een historische figuur wiens bekende biografische
gegevens met gemak op een A-4tje passen? Niet te doen, zou je zeggen. Of: Je
moet maar durven. Bert Natter vond voor zijn boek over de achttiende-eeuwse componist
Johann Gottlieb Goldberg – die van de beroemde variaties – een mooie oplossing.
Hij laat een hedendaagse musicoloog op zoek gaan naar Goldbergs sporen. Een
zoektocht die zich grotendeels afspeelt in Dresden, de stad waar de componist
jarenlang verbleef. Het resultaat is een
roman over het onderzoek voor een biografie. Dat is een vorm die veel meer
vrijheid biedt dan een gewone biografie, een vrijheid die de creatieve Natter
dan ook tot de laatste letter benut. Het barokke Dresden vormt een passend
decor voor een bij vlagen barok verhaal waarin de tot nu toe wat schimmige
Goldberg tot leven komt. En dat alles in een pageturner van ruim 600
bladzijden.
Bas Lesage is de musicoloog die wordt gefascineerd door Goldberg. Hij
is een gesjeesde Utrechtse student muziekwetenschappen. Zijn afstudeerscriptie
over Johann Sebastian Bach werd afgewezen, waarna hij per direct zijn studie
beëindigde. Een uitgever zag echter wel iets in de scriptie, wijzigde Bas’ naam
toepasselijk in Sebastian Savage en publiceerde het werk onder de titel ‘Bach
als atheïst’. Dat boekje deed weinig, maar een latere herdruk begon opeens wél
te verkopen. Er kwam zelfs een Duitse editie van, waarvan de titel ‘Was wir tatsächlich wissen über Johann
Sebastian Bach’ weergeeft wat Sebastians uitgangspunt was bij zijn onderzoek:
hij baseerde zich uitsluitend op authentieke bronnen. Op de kale,
controleerbare feiten.
Tijdens een promotietoer voor die Duitse uitgave wordt Sebastian
aangesproken door een oudere heer, ene prof. Weiβ, die hem informeert dat hij beschikt
over onbekende gegevens met betrekking tot Goldberg. Sebastian realiseert zich
dat dit, als het klopt, sensationeel zou zijn. Maar hij doet niets met de
uitnodiging van de man om eens langs te komen. Pas jaren later, wanneer hij een
nieuwe uitnodiging ontvangt, gaat hij er op in. Zijn privéleven heeft dan inmiddels
zo’n wending genomen dat hij behoefte heeft aan rust, aan zich concentreren op
iets inhoudelijks, iets wezenlijks.
Sebastian ervaart het onderzoek als een weldadig bad. Al tijdens het
bestuderen van het archief van prof. Weiβ stuit hij op documenten die nieuwe
informatie over Goldberg lijken op te leveren. In de dagen daarop is dat in het
staatsarchief niet anders. Vooral uit de brieven die hij onder ogen krijgt doemt
voor hem een beeld op van de persoon Goldberg en de kringen waarin deze
verkeerde. Goldergs leermeesters, Johann Sebastian Bach en zijn oudste zoon
Wilhelm Friedemann, komen langs. Zo ook graaf Heinrich von Brühl, aan wiens hof
in Dresden Goldberg de laatste vijf jaar van zijn leven werkzaam was. En
natuurlijk wordt Sebastian ook geconfronteerd met de befaamde legende met
betrekking tot de Goldberg variaties, die Johann Sebastian Bach componeerde
voor Hermann Karl von Keyserlingk, ambassadeur van de Russische tsaar in Saksen.
Deze leed aan slapeloosheid en zou Bach hebben verzocht om muziek die hem de
slapeloze nachten wat zou verlichten. De nog heel jonge Goldberg, bij Von
Keyserlingk in dienst als klavecimbelspeler, zou die muziek nacht na nacht
virtuoos hebben gespeeld. Vandaar de bijnaam van de variaties.
Dresden in de achttiende eeuw wordt voor Sebastian steeds meer een realiteit. Zijn
zoektocht krijgt hallucinaire trekjes. Hij ontmoet enkele van de
hoofdrolspelers, praat met ze, is toeschouwer bij wat zij beleven. ‘Living
history’ heet dat tegenwoordig. Maar dan, in dit geval, anders. Sebastian
beleeft die momenten heel intens, soms heel heftig. Het wordt dan een soort hellevaart
à la Vestdijk. Voor mij groeit de roman in die passages uit tot een meesterwerk,
meeslepend en betoverend.
In verschillende interviews heeft Bert Natter verteld over de
totstandkoming van zijn roman. Dat was een proces van vallen en opstaan, van
weggooien en herschrijven, van het zoeken naar de juiste vorm. Het resultaat is
een gedurfd boek. Het resultaat is ook zeker géén biografie. Het heeft meer iets van een ontmoeting tussen een biograaf en zijn onderwerp. Met als resultaat een roman die toont hoe het korte leven van Goldberg – hij stierf op
zijn 29ste - misschien wel is
geweest: heftig, vol van emoties, creatief. En het zou zomaar kunnen dat ik, als ik weer eens naar de beroemde variaties luister, niet kan ontkomen aan het beeld van Goldberg die, als
veertienjarige jongen, de muziek nacht na nacht speelt voor zijn slapeloze meester.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten