zaterdag 4 januari 2020

Het paradijs op aarde

Dit kan een heel kort stukje worden. Niet omdat het boek waarover het gaat, Confessions of a Bookseller van Shaun Bythell, niet de moeite waard zou zijn. Integendeel, ik heb ervan genoten, me eraan gelaafd. Ik ben helemaal opgeknapt van het lezen van die 365 dagboekaantekeningen van Bythell, de eigenaar van The Bookshop in het dorpje Wigtown, de grootste tweedehands boekwinkel in Schotland. Maar eigenlijk heb ik het boek al eens gelezen. Het is namelijk een vervolg op Bythells eerdere boek, Diary of a Bookseller. ‘Vervolg’ is hier misschien niet de juiste term, dat impliceert immers een voortgang in de gebeurtenissen, een verdere ontwikkeling in het verhaal. Dat is hier niet het geval. Confessions verschilt nauwelijks van Diary. De opzet is gelijk, het dagelijks patroon is gelijk, de gebeurtenissen zijn vrijwel identiek, Amazon is nog steeds de grote boze wolf. Is er dan niets nieuws? Ja, in de zomer werkt een nieuwe vrijwilliger in de winkel, de wat wereldvreemde Italiaanse Emanuela. En zijn trouwe Nicky, boekverkoopster met een handleiding, vertrekt. Maar dat is dan ook het enige wezenlijke verschil. Maar toch: een meesterwerk, een absolute aanrader. Voor de liefhebber dan.

Die liefhebber is de lezer die graag in een tweedehands boekhandel zou willen werken. De lezer die het leuk vindt om te lezen over fascinerende dagelijkse werkzaamheden als boeken prijzen, boeken opruimen, winkeldochters naar de papiermolen brengen enzovoorts. Die smult van onbegrijpelijke vragen van klanten. Die net als Bythell óók een bloedhekel heeft aan Amazon. (Enkele jaren geleden doorboorde hij een Kindle met een schot hagel, om het ding daarna als trofee in de winkel te hangen.) De lezer die temidden van tweedehands boeken  zielsgelukkig wordt. Die uitkijkt naar die Schotse weekdagen in november waarop het zo hard regent of stormt dat er geen klanten komen en hij rustig bij de open haard achter in de winkel kopjes thee kan drinken en een boek lezen, met de winkelkat op schoot. Het Paradijs op aarde.

Wie behoefte heeft aan meer zinvolle opmerkingen, die leze mijn blog over het eerste deel (zie dit weblog, 3 maart 2018). Wat daar staat, geldt ook voor dit deel.

Ik kijk smachtend uit naar deel drie. Daar schrijf ik dan geen stukje meer over, denk ik.

Shaun Bythell
Confessions of a Bookseller
328 blz
Profile Books