maandag 31 december 2012

Het leesjaar 2012

Dit jaar las ik 43 boeken.Dat is iets minder dan vorig jaar, maar in bladzijden zal het weinig schelen omdat er enkele hele dikke bij waren. Het hadden er meer kunnen zijn, maar er waren veel andere zaken die belangrijk waren en ook tijd vroegen. Dit geeft me alvast één goed voornemen voor volgend jaar. Had ik dat vorig jaar ook niet ...

Tegenvallers dit jaar? Ja. Peter Carey's My Life as a Fake en Night Train to Lisbon van Pascal Mercier. Het laatste boek heb ik zelfs niet uitgelezen, voor mij heel ongewoon. Het is dan ook niet in het blog opgenomen.

Ontdekkingen? Ja. Deze zomer heb ik kort achter elkaar drie boeken van Paul Auster gelezen. Ik las eerder twee boeken van hem, maar deze drie boden veel leesplezier. Meer van lezen!

En dan traditioneel de top 5 van het afgelopen jaar (in volgorde van lezen)
* David Mitchell, Cloud Atlas
* David Mitchell, Number9dream
* Hilary Mantel, Bring up the Bodies
* Edmund de Waal, The Hare with Amber Eyes
* David Vann, Dirt

Goede runners-up waren
* Pascal Mercier, Perlmann's Silence
* Eva Rovers, De eeuwigheid verzameld. Helene Kröller-Müller (1869-1939)
* Wim Hazeu, Vestdijk. Een biografie
* Jeroen Brouwers, Restletsels

Nog meer goede voornemens? Ja. Ik ga een schrijver kiezen en daar in 2013 iedere maand een boek van lezen. Ben benieuwd of je zo'n oeuvre dan anders ervaart dan wanneer je, zoals ik nu doe, een schrijver versnipperd over langere tijd leest. Eerst maar eens een schrijver selecteren ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten