zondag 21 oktober 2012

Garp 35 jaar later

Bijna 35 jaar na dato heb ik The World According to Garp van John Irving herlezen. In 1978 las ik het in boekvorm, in de afgelopen weken als luisterboek. Indertijd vond ik het een geweldig boek, nu begreep ik vooral waarom ik toen zo enthousiast was. Het verhaal heeft alles wat de meeste lezers zoeken: een hoofdpersoon met wie je gemakkelijk meeleeft, creativiteit, snelheid, onverwachte wendingen en een flinke scheut absurditeit. Het is bovendien de geschiedenis van de ontwikkeling van een schrijver, door Irving zo overtuigend ingevuld dat je ook nog autobiografische elementen vermoedt. Maar ondanks dat veel scènes in het verhaal ontroerend, komisch of spannend zijn, doet het geheel soms wel wat gekunsteld aan. Toch met plezier geluisterd. En nog steeds een van de betere boeken van Irving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten