donderdag 14 juli 2011

Lijmen

Dit boek heb ik voor het eerst gelezen op de middelbare school voor mijn lijst. Dat is inmiddels al zo'n 35 jaar geleden. De biografie over Willem Elsschot door Vic van de Reijt (zie hieronder) bracht me ertoe om Lijmen / Het Been nog eens te lezen. Maar nu in de vorm van een luisterboek, voorgelezen door Job Cohen. Vanaf mijn ipod, op de fiets naar en van het werk. Dit is een ideale manier om boeken een tweede keer te 'lezen'. Door het voorlezen beleef je het verhaal op een andere manier. Cohen spreekt rustig en duidelijk, met een onderkoelde intonatie die goed past bij de sobere schrijfstijl van Elsschot.
Ik kan me herinneren dat ik het verhaal bij eerste lezing ietwat absurd vond, een beetje ongeloofwaardig ook. Maar het is in de kern dus echt gebeurd. Dat maakte het voor mij ditmaal een fascinerende leeservaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten