zaterdag 31 december 2011

Het leesjaar 2011

Dit jaar was een goed leesjaar. Ik las 46 boeken. Het aantal bladzijden moet ik nog optellen, dan zal blijken of dit beter of slechter is dan het gemiddelde over de laatste jaren.

Er waren maar weinig boeken bij die teleurstellend waren. Zwak vond ik Bernard Schlinck's Homecoming, Freedom van Jonathan Franzen en Zout op mijn huid van Benoite Groult.

Het beluisteren van luisterboeken heeft dit jaar goed gewerkt. Allerlei 'nutteloze' uren, in de auto of op de fiets, heb ik op deze manier besteed om boeken te lezen. Bij het selecteren van de luisterboeken ben ik twee criteria gaan hanteren: het zijn boeken die ik herlees of boeken die ik niet zo snel in boekvorm zou lezen (omdat anderen voor gaan).

De vijf boeken waarvan ik dit jaar het meest heb genoten zijn:
  • Hans Fallada, Alone in Berlin
  • A.F.Th. van der Heijden, Tonio
  • T.C. Boyle, Water Music
  • Thera Coppens, Sophie. Een prinses van Oranje in Duitsland
  • Haruki Murakami, 1Q84

Goede runners-up waren
  • Emma Donoghue, Room
  • Lionel Shriver, So Much For That

Goede voornemens op leesgebied? Ja, er meer tijd voor vrijmaken! Maar eens zien of dat lukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten